سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کدام را باید انتخاب کنیم؟ بسته اینترنت TDLTE یا وای فای

در حالت کلیهر دو تکنولوژی وای فای و تی دی ال تی ای با هم تفاوت آنچنانی ندارند؛ اما بهتر است بدانید که کدام می‌تواند با توجه به قابلیت‌هایش برای شما مفیدتر باشد. برای انتخاب هرچه بهتر بسته اینترنت TDLTE و WIFI با من تا انتهای این مقاله همراه باشید. 

فن آوری

یکی از مزایای استفاده از LTE این است که برای اتصال به شبکه داده سلولی نیازی به روتر ندارید. برای استفاده از شبکه عمومی LTE، تنها به یک طرح داده و یک دستگاه تلفن همراه برای اتصال به شبکه ارائه دهنده خدمات تلفن همراه خود نیاز دارید. از طرف دیگر هنگام استفاده از وای فای، برای دسترسی به اینترنت از طریق لپ تاپ، گوشی هوشمند یا هر وسیله دیگری به روتر بی سیم نیاز است.

امنیت

قابل درک است که هنگام دسترسی به اینترنت، امنیت یک نگرانی اصلی برای همه است، به خصوص اگر یک شرکت کوچک یا بزرگ هستید که با اطلاعات محرمانه شرکت و مشتری سر و کار دارید. اگرچه هیچ شبکه ای نمی تواند 100% ایمن باشد، اما در بحث LTE در مقابل WiFi، داده های سلولی به دلایل متعدد به وضوح از نظر امنیت در رتبه بالاتری قرار می گیرند.

عامل مهمی که استانداردهای امنیتی بالای شبکه های داده سلولی را هدایت می کند این است که ارائه دهندگان خدمات انگیزه های قوی برای محافظت از حریم خصوصی کاربران و محافظت از داده های آنها دارند. این به این دلیل است که هر اشتباهی در امنیت می تواند به معنای از دست دادن شهرت و تجارت باشد، حتی خطر خسارات مالی هنگفت را به همراه داشته باشد. بنابراین، اپراتورهای شبکه متخصصان امنیت سایبری اختصاص داده اند که به روز رسانی های امنیتی مکرر را توسعه داده و خطرات را به حداقل می رساند. از سوی دیگر، Wi-Fi متعلق به نهادهای فردی است که ممکن است اصلاً یا اغلب به‌روزرسانی‌های امنیتی را توسعه ندهند، که آسیب‌پذیری مصرف‌کنندگان را در برابر تهدیدات سایبری افزایش می‌دهد.

عامل دیگری که آسیب پذیری کاربران وای فای را افزایش می دهد این است که امکان ایجاد شبکه های وای فای جعلی وجود دارد که مصرف کنندگان ناآگاه به آن متصل می شوند و به طور موثر به مجرمان یک تور مجازی رایگان از فعالیت مرور خود می دهند. در مقابل، در مورد شبکه‌های سلولی، مقیاس و اندازه بسیار زیاد آن‌ها مانع بزرگی برای مجرمان برای ایجاد تقلید است و امکان شبکه‌های سلولی جعلی را از بین می‌برد.

در نهایت، از آنجایی که داده های سلولی به طور پیش فرض رمزگذاری شده اند، جایی برای خطا وجود ندارد. از سوی دیگر، هنگام استفاده از Wi-Fi، باید رمزگذاری را روشن کنید و از دست دادن این مرحله مهم مانند دعوت از تهدیدات و هک های امنیتی سایبری است. همانطور که می بینید، LTE از نظر امنیت برنده واضح است که محبوبیت آن را نزد شرکت های فناوری و توسعه دهندگان اپلیکیشن IoT افزایش می دهد.

پوشش

یک مزیت واضح و قابل توجهی که شبکه های سلولی دارند این است که برخلاف دسترسی محدود WiFi، پوشش شبکه گسترده ای را برای مشترکین، معمولاً در سراسر کشور فراهم می کند.

از آنجایی که Wi-Fi اساساً یک شبکه محلی (LAN) است، پوشش بسیار محدودی ارائه می دهد. پس از خروج از 300 فوت. در شعاع روتر، مشترکین پوشش خود را از دست می دهند و آنها را مجبور می کند به دنبال جایگزین های دیگری باشند. بنابراین اتکای صرف به وای فای می تواند برای مدیران و متخصصانی که نیاز به مسافرت منظم دارند بسیار محدود کننده و ناخوشایند باشد.

به همین دلیل است که تقریباً اجباری در نظر گرفته می‌شود که در شبکه تلفن همراهی که پوشش بسیار گسترده‌تری ارائه می‌کند، مهم نیست که کجا بروید. علاوه بر این، انتظار می رود پوشش LTE با پیشرفت های سریع در فناوری سلولی، به ویژه 5G، حتی بیشتر گسترش یابد. علاوه بر همه اینها، فناوری‌های استاندارد اینترنت اشیاء سلولی کم مصرف (LPWA) چندین پله بالاتر رفته و محیط‌های روستایی، تونل‌های زیرزمینی و ساختمان‌ها را پوشش می‌دهند.

پهنای باند

سرعت LTE در مقایسه با وای فای چقدر است؟ بیایید دریابیم. شبکه‌های وای‌فای بسته به مشخصات، سرعت‌های اتصال داده متفاوتی مانند 11 مگابیت در ثانیه، 54 مگابیت در ثانیه، 600 مگابیت در ثانیه و 1 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهند. Wi-Fi 6 جدید سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را ارائه می دهد. تا همین اواخر، استاندارد WiFi از نظر پهنای باند یا سرعت مزیت آشکاری نسبت به شبکه های سلولی داشت.

با این حال، با معرفی استاندارد 4G LTE، شبکه های سلولی به طور قابل توجهی این شکاف را پر کرده اند و سرعت هایی تا 1 گیگابیت در ثانیه ارائه می دهند که به کاربران اجازه می دهد از ویدیو و سایر برنامه های اینترنت اشیا لذت ببرند. با پهنای باند بالا لذت ببرید. علاوه بر همه این‌ها، با ظهور استاندارد 5G، شبکه‌های سلولی آماده هستند تا سرعت انتقال داده را متحول کنند، حتی نرخ‌هایی تا 10 گیگابیت بر ثانیه ارائه می‌دهند و تفاوت کمی بین پهنای باند ارائه شده توسط این دو فناوری را تضمین می‌کنند.

باندهای اختصاصی برای کاربردهای مختلف

در حالی که پهنای باند این دو فناوری تقریباً برابر است، توجه به این نکته مهم است که عوامل دیگری می توانند بر سرعت شبکه WiFi تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، از آنجایی که Wi-Fi روی یک باند مشترک و بدون مجوز است، می‌توان از آن به‌طور هم‌زمان توسط مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی مختلف مانند سنسورهای آب و هوا، کنترل‌های از راه دور، کنتورخوان‌های برقی و بلوتوث استفاده کرد که باعث تأخیر می‌شود. آنقدر شدید می شود که سرعت شبکه را کند می کند.